Mistrz i Małgorzata

Tytuł oryginalny:
Master i Margarita
Tłumaczenie:
Irena Lewandowska (1931-2018)
Witold Dąbrowski (1933-1978) ...
Autorzy:
Michał Bułhakow (1891-1940)
Mihail Afanas'evi Bulgakov (1891-1940) ...
Wyd. w latach:
1969 - 2017
Autotagi:
druk
powieści
Więcej informacji...
4.7 (61 głosów)

Akcja utworu rozgrywa się w Moskwie lat trzydziestych naszego wieku, a zatem w Rosji Radzieckiej. Do stolicy tego państwa przybywa Szatan ze swoją świtą. Występuje tu jako Woland - mistrz sztuki kuglarskiej, zaś jego towarzysze to kot - Behemot, Azazello, Korowiow i wiedźma Hella. Przybywają by spełnić swoistą misję - urządzić wielki bal Szatana. Umieszczenie postaci "z piekła rodem" w samym środku totalitarnego ustroju komunistycznego przynosi niesamowite skutki. Diabły wywołują szereg afer i skandali, w różny sposób oddziaływują na ludzkie losy. Co ciekawsze szkodzą ludziom złym i zepsutym, natomiast sporo dobrego czynią dla bohaterów tytułowych. Bułhakow nie wyjaśnia swego stosunku do diabłów. Z jednej strony diabeł jest tu przedstawiony jako wyraz przekonań o dwoistej naturze świata i człowieka, z drugiej strony może być wysłannikiem Boga, badającym ludzkie dusze i sprawdzającym siłę cnoty i wiary, boskim misjonarzem. Patrząc z jeszcze innej strony diabeł może być buntownikiem, strąconym z nieba upadłym aniołem. Ludzie przedstawieni tutaj stanowią przekrój społeczeństwa moskiewskiego. Są tu zarówno zdemoralizowani pisarze z Massolitu, tajna milicja jak i ogłupiali przeciętni Moskwiczanie, myślący jedynie o najprostszych, przyziemnych potrzebach co demaskuje Korowiow w czasie spektaklu w teatrze Varietes. Jest też nieprzeciętny i walczący o swą niezależność, twórca, czyli Mistrz, a także Małgorzata.
Więcej...
Wypożycz w krakowskiej bibliotece
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje
  • Do "Mistrza i Małgorzaty" przymierzałam się już od dłuższego czasu. Zawsze odkładałam tę lekturę na później, aż pewnego cudnego wieczoru pomagając mamie w wypakowywaniu książek po remoncie znalazłam tenże tom. Stwierdziłam, że las daje mi znak, że dłużej nie ma co odwlekać i należy przeczytać tą - jak się później okazało - bardzo ciekawą książkę. • Pan Michaił ma naprawdę cudowne pióro. Oczywiście nie można tu nie brać pod uwagę pracy tłumaczy, jednakże efekt jest powalający. Autor zgrabnie balansuje między językiem potocznym, naukowym i powiedziałabym, że trochę feli­eton­isty­czny­m. Bardzo zgrabnie i z drobnymi szczegółami opisuje wszystko. Jednakże nam te szczegóły w cale nie przeszkadzają! Wręcz przeciwnie. Co ciekawe, Bułhakow stosuje dość ciekawy zabieg. Otóż traktuje czytelnika jak osobę spotkaną w parku, na ulicy i opowiada nam historię. Ot, taką, którą ma ochotę opowiedzieć zupełnie nieznanej osobie, wygadać się. W przeciwieństwie do większości autorów, którzy czasem wręcz na siłę starają się wspiąć na wyżyny swej elokwencji, by zachwycić tłumy. Najwidoczniej nie jest to potrzebne. Podoba mi się, że ktoś tak znany jak Michaił Bułhakow potraktował mnie jak równą sobie i opowiedział mi tę ciekawą historię. • Również sama forma książki i właściwie brak tego głównego bohatera od deski do deski jest czymś innowacyjnym. Autor żongluje między bohaterami, którzy są ze sobą, jak na złość, połączeni. Żadna postać nie jest zbędna, każda odgrywa ważną rolę i jest potrzebna, by zrozumieć cały sens książki. • Wady? No cóż, zbyt szybko się kończy... dużo niedopowiedzeń... chociaż... właściwie to też mogłabym zaliczyć do zalet.
    +6 trafna
  • Książka, do której wracam co parę lat, zawsze z tą samą świeżością wzbudza emocje i pozwala odkrywać się na nowo. Mistrz i Małgorzata to filozofia, historia, polityka, psychologia, groteska, etyka, romans, religia! Wyjątkowa! Gdybym miała wskazać jedną, najważniejszą książkę w życiu, bez wahania byłaby to ta mistyczna powieść.
    +4 trafna
  • Książka pełna wybuchów i fajerwerków, aż kipi w niej od fenomenalnego poczucia humoru. Szatan traktowany z przymrużeniem oka. Moim zdaniem jest symbolem wewnętrznej emigracji. Symbolem ucieczki od upiornej rzeczywistości do świata wyobrazni. I wątek religijny. Przepełniony ogromnym cierpienim, bólem, samotnością , które były udziałem Bułhakowa. To nie nudna klasyka, ale przyjaciel od pierwszej do ostatniej strony, z którym aż żal się rozstać.
    +2 wyrafinowana
  • Mistrz i Małgorzata to książka wybitna, uwodzi dwutorową akcją, ktoa pozostaje w pamięci na dlugo po zamknięciu dzieła.
    +2 trafna
1 2
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Mrągowo BM
Łobżenica GCK
grzesiek.janiak
Opis
Inne tytuły:zaznaczono ingerencje sowieckiej cenzury Mistrz i Małgorzata/ Michał Bułhakow powieść z ilustracjami Iwana Kulika Mistrz i Małgorzata (ubytek)
Tłumaczenie:Irena Lewandowska (1931-2018) Witold Dąbrowski (1933-1978) Andrzej Drawicz (1932-1997) Dąbrowski Witold Lewandowska Irena Grzegorz Przebinda Krzysztof Tur Leokadia Styrcz-Przebinda Justyna Dąbrowska Igor Przebinda Julia Celer
Autorzy:Michał Bułhakow (1891-1940) Mihail Afanas'evi Bulgakov (1891-1940) Irena Lewandowska (1931-2018) Witold Dąbrowski (1933-1978) Andrzej Drawicz (1932-1997) Mihail Afanasevič Bulgakov (1891-1940) Henryk Boukołowski Jan Gondowicz Witold F. Dąbrowski
Redakcja:Irena Lewandowska (1931-2018) Witold Dąbrowski (1933-1978) Andrzej Drawicz (1932-1997) Grzegorz Przebinda Michał Dąbrowski
Opracowanie:Grzegorz Przebinda Katarzyna Duda-Kaptur
Przy współpracy:Grzegorz Przebinda
Lektorzy:Henryk Boukołowski Wiktor Zborowski Ksawery Jasieński Gustaw Holoubek (1923-2008) Zbigniew Zapasiewicz (1934-2009) Władysław Kowalski
Ilustracje:Dąbrowski Witold Lewandowska Irena Iwan Kulik Nikola Kucharska
Posłowie:Andrzej Drawicz (1932-1997) Jan Gondowicz
Wstęp:Andrzej Drawicz (1932-1997)
Przypisy:Grzegorz Przebinda
Zdjęcia:Dariusz Kuc (1956-2012)
Scenariusz:Maciej Wojtyszko Mikołaj Wojtyszko
Kompozytor:Zbigniew Karnecki
Przedmowa:Andrzej Drawicz (1932-1997)
oraz:Irena Lewandowska (1931-2018) Grzegorz Przebinda
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (2015-2017) Dom Wydawniczy Rebis (2012-2017) Dom Wydawniczy Bellona (2012-2017) Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2016) Fundacja Sąsiedzi (2016) Legimi (2016) REA-SJ (2014) AGORA SA (2012) Propaganda Janusz Chodzewicz (2007-2012) Warszaw. Wydaw. Literackie MUZA SA (2011) Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA (2001-2011) Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza (2001-2011) Wydawnictwo MUZA SA (1994-2011) Wytwórnia Pomocy Dydaktycznych (2008) Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA S. A (2006) Rea (2005) Mediasat Poland (2004-2005) Wydawnictwo Literackie MUZA SA (2004) Świat Książki (1996-2003) De Agostini Polska (2001-2002) Ediciones Altaya Polska (2001-2002) Wydawnictwo Prószyński i Spółka (1988-2002) De Agostini Altaya (2001) Porozumienie Wydawców (1999-2001) Biblioteka Wysyłkowa (1996-2001) Wydawnictwo Literackie (1990-2001) Wydawnictwo Dolnośląskie (1995-1999) Polski Związek Niewidomych. Zakład Nagrań i Wydawnictw (1998) Czytelnik Spółdzielnia Wydawnicza (1969-1998) Czytelnki (1996) APF (1994) Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo (1990) Wydaw. Literackie Warszawa Państ. Instytut Wydawniczy Warszawa Czytelnik Poznań Wydaw. Poznańskie (1987) Medisat Poland Telewizja Polska Zysk i Spółka
Serie wydawnicze:Biblioteczka Interesującej Prozy Kolekcja Gazety Wyborczej Biblioteka Klasyki Polskiej i Obcej Mistrzowie Literatury Biblioteka Klasyki Biblioteka Bestsellerów Arcydzieła Literatury Współczesnej XX wiek Kanon Na Koniec Wieku Biblioteka "Czytelnika" BIP Biblioteczka Interesującej Prozy Biblioteka Gazety Wyborczej Biblioteka Narodowa Nike Lektury obowiązkowe Gazety Wyborczej Książka Czytana Seria "Nike" Seria II 4 Audiobook Dzieła wybrane Mistrzowie Słowa Moje poczytajki Nike - Spółdzielnia Wydawnicza "Czytelnik" BB Klasyka Literatury Wszechczasów Mistrzowie Literatury - Rebis Perły Literatury Perły Literatury - Bellona Seria z Mikrofonem - Propaganda
ISBN:83-04-03111-6 83-04-03112-4 83-06-02630-6 83-07-00164-1 83-07-00548-5 83-07-01682-7 83-07-02244-4 83-07-02342-4 83-07-02467-6 83-07-02506-0 83-07-02544-3 83-07-02589-3 83-07-02604-0 83-7023-481-X 83-7023-750-9 83-7079-260-X 83-7079-263-4 83-7129-781-5 83-7141-720-9 83-7180-367-2 83-7180-811-9 83-7200-450-1 83-7200-587-7 83-7200-828-0 83-7255-389-0 83-7255-611-3 83-7255-786-1 83-7311-597-8 83-7316-150-3 83-7316-151-1 83-7319-006-6 83-7319-062-7 83-7319-250-6 83-7319-274-3 83-7319-400-2 83-7319-515-7 83-7319-574-2 83-7319-627-7 83-7319-685-4 83-7319-900-4 83-7319-906-3 83-86581-02-6 83-89651-53-X 84-9789-542-8 978-83-111-2453-0 978-83-11-12696-1 978-83-11-15037-9 978-83-240-4365-1 978-83-268-0771-8 978-83-60711-05-7 978-83-7495-228-6 978-83-7495-329-0 978-83-7495-775-5 978-83-7495-828-8 978-83-7510-854-5 978-83-7510-855-2 978-83-7517-535-6 978-83-7544-450-6 978-83-7758-145-2 978-83-7818-044-9 978-83-7993-057-9 9788374593290 83-07-02589 83-07-0182-7 83-07-0244-3 03-07-00548-5 03-07-02244-4 03-07-02506-0 03-7319-274-3 82-7200-828-0 83-07-01682-2 83-07-02242-4 83-07-02467-7 83-7000-450-1 83-70-01682-7 83-7155-389-0 83-7200-828-8 83-7319-067-7 83-7319-685-X 83-7495-329-0 83-7319-400-22 83-83-7200-828-0 978-8-7495-228-6 978-8-7495-775-5 978-83-111-2452-0 978-83-7319-775-5 978-83-7495-828-6 978-83-7595-775-5 983-83-7495-228-6
ISSN:0406-0636
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne dramat druk e-booki epika fantastyka historia ikonografia książki literatura literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania podręczniki powieści proza reprodukcje szkoły średnie zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 667 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
KrakowCzyta.pl to portal, którego sercem jest olbrzymi katalog biblioteczny, zawierający setki tysięcy książek zgromadzonych w krakowskich bibliotekach miejskich. To miejsce promocji wydarzeń literackich i integracji społeczności skupionej wokół działań czytelniczych. Miejsce, w którym możemy szukać, rezerwować, recenzować, polecać i oceniać książki.

To społeczność ludzi, którzy kochają czytać i dyskutować o literaturze.
Zapraszamy rodziców i dzieci z przedszkoli, szkół podstawowych i domów kultury oraz organizacji pozarządowych do udziału w konkursie na najp­iękn­iejs­zego­ Mola lub Motyla książkowego, który weźmie udział w wrześniowej Wielkiej Paradzie Moli. • Aby wziąć udział w konkursie należy: • 1. Do 15 sierpnia 2019 przesłać na adres [Link] skan wypełnionego i podpisanego formularza karty zgłoszenia wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. • 2. Do 10 września 2019 przesłać 3 fotografie prezentujące z różnej perspektywy wykonaną figurę Mola lub Motyla książkowego, oświadczenie o autorstwie zdjęć i zgodę na ich publikację oraz uzupełnioną metryczkę. • 3. Zaprezentować wykonaną pracę podczas wrześniowej Wielkiej Parady Moli i Motyli Książkowych. • Wymagania formalne dotyczące pracy konkursowej: • 1. Oryginalna, autorska praca wykonana przez grupę dzieci do lat 15 wraz z opiekunem lub rodzinę z dziećmi do lat 15. • 2. Forma: figura, lalka, kostium lub inna o wymiarach od 50 cm do 180 cm. • 3. Wykonana z materiałów gwarantujących bezpieczeństwo uczestników Parady. • 4. Nawiązująca do książki, czytania lub biblioteki. • 5. Opatrzona metryczką (wzór zał. 4). • Konkurs trwa od 10 czerwca do 10 września 2019. • Wybór zwycięzców i wyróżnionych odbędzie się w drodze głosowania poprzez profil Biblioteki Kraków na portalu społ­eczn­ości­owym­ Facebook. Zdecyduje liczba „polubień” pod zdjęciem prze­dsta­wiaj­ącym­ daną pracę. Laureaci otrzymają dyplomy oraz nagrody rzeczowe o wartości od 200 zł do 700 zł, w postaci np. pakietów książek, gier planszowych, akcesoriów sportowych lub innych. • ❗REGULAMIN KONKURSU wraz z metryczką, kartą zgłoszenia i niezbędnymi zgodami. • Konkurs organizowany w ramach projektu „Krakowska rodzina sięga po książki dla córki i syna” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. • [Obraz]
Kiedy spojrzałam na objętość tej książki (niemalże 600 stron) nieco się obawiałam - jak się okazało zupełnie niepotrzebnie. • Książka mimo, że opowiada o trudnych emocjach i sytuacjach czyta się niemalże z zapartym tchem (i paczką chusteczek u boku). • Oliwia - niedoszła samobójczyni, uratowana przez przypadek przez Mateusza (zwanego Mateo), po odratowaniu nie pamięta niczego. Nie pamięta swojej przeszłości, rodziny, bliskich ani imienia - które ustala tylko na postawie listu pozostawionego na pomoście. • Splot zdarzeń sprawia, że po opuszczeniu szpitala wprowadza się do Mateo na jego ranczo. Tutaj oboje zaczynają poznawać się nawzajem. Mateo - chłopak z bolesną przeszłością i Oliwia - dziewczyna "tabula rasa". • Przeszłość Oliwi jednak momentami do niej wraca. Bohaterka miewa przebłyski wspomnień, jedne pozytywne, inne rodem z przerażającego thrillera. Trudno tutaj jednoznacznie oceniać i interpretować prezentowane obrazy. • Radość, romans, miłość i nadzieje mieszają się ze strachem, bólem, cierpieniem i tragedią. Fabuła przyspiesza z każdym kolejnym rozdziałem przez co książkę niemalże się pochłania. • Jest to niewątpliwie lektura od której trudni się oderwać. Trzyma czytelnika w napięciu od samego początku. Wątek miłosny nie jest przesłodzony co jest dużym plusem ♥️ • Historia do najlżejszych nie należy i kilkakrotnie chusteczki u boku się przydają jednak warta zgłębienia i poznania 🙂
foo