Deszczowe ptaki

Tytuł oryginalny:
Rainbirds
Autor:
Clarissa Goenawan
Tłumacz:
Ewa Kleszcz
Wydawcy:
Prószyński i Spółka - Prószyński Media (2018)
Legimi (2018)
NASBI (2018)
Wydane w seriach:
Duże Litery
ISBN:
978-83-8123-364-4, 978-83-8123-986-8
978-83-8123-998-1
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
powieści
proza
Więcej informacji...

Urzekający debiut literacki Clarissy Goenawan to osadzony w Japonii mroczny kryminał, przesycony realizmem magicznym, nostalgią i deszczem.

Dwudziestoczteroletni Ren Ishida otrzymuje wiadomość o nagłej śmierci Keiko, swojej starszej siostry, która została brutalnie zamordowana w prowincjonalnym miasteczku Akakawa, do którego przeprowadziła się jedenaście lat wcześniej.

Ren opuszcza Tokio, by zorganizować pogrzeb i uporządkować sprawy siostry. Potrzeba uporania się z przeszłością i zgłębienia tajemnic Keiko skłania go do przejęcia jej posady w lokalnej szkole i osiedlenia się w Akakawie na dłużej. Próbuje odkryć, kto mógł pragnąć śmierci kobiety, a jednocześnie odbywa podróż sentymentalną, na nowo przeżywając lata dzieciństwa i biorąc pod lupę własne życie.

Ren rozpaczliwie szuka ukojenia w pustce, jaką zostawiła po sobie Keiko. W snach nawiedza go mała dziewczynka, która próbuje mu coś powiedzieć, a spotkania z osobliwymi mieszkańcami miasteczka - politykiem Kosugi Katou i jego pogrążoną w depresji żoną, z ponętną uczennicą Rio czy Hondą, dawnym współpracownikiem siostry - odmieniają go na zawsze.

Jedna z najbardziej wyczekiwanych książek roku 2018 według portalu Bustle.

Jedna z lektur obowiązkowych roku 2018 według portalu amNY.

W 2015 roku Clarissa Goenawan została laureatką Bath Novel Award, nagrody przyznawanej za "nieopublikowany debiut". Jednocześnie dotarła do finału Dundee International Book Prize. Jej powieść "Deszczowe ptaki" znalazła się również na krótkich listach do SFWP Literary Award (2015) oraz First Novel Prize (2016).

Klarowna, złowieszcza i wciągająca jednocześnie. Byłam nią zachwycona.

Kate Hamer, autorka bestsellerowych powieści "The Girl in the Red Coat"

Piękna powieść kryminalna ze skomplikowaną, magiczną historią o miłości w tle.

Eka Kurniawan, nagradzana autorka powieści "Piękno to bolesna rana"

Ten literacki debiut z pewnością przykuje waszą uwagę.

Portal Bustle

Sekwencje oniryczne, przypadkowe spotkania oraz niespieszne opisy muzyki i jedzenia przywołują na myśl proste radości wczesnych dzieł Haruki Murakamiego. (…) Satysfakcjonująca, płynąca prosto z serca opowieść o pożegnaniach.

amNewYork

Elegancko łączy pełną napięcia powieść kryminalną z medytacją nad miłością i poczuciem straty.

"HuffPost"

Debiut Goenawan to smutny kryminał pełen specyficznego humoru i osobliwej narracyjnej nieprzewidywalności. Błyskotliwy, dobrze skonstruowany debiut.

"Kirkus Reviews"

"Deszczowe ptaki" to piękna, dobrze napisana książka, zgłębiająca tematykę żałoby, miłości i straty. Clarissa Goenawan napisała przejmującą debiutancką powieść, która sprawi, że czytelnicy zapragną kolejnych jej dzieł

Hollie Overton, autorka bestsellerowej powieści "Laleczka"

Podobnie jak wyimaginowane japońskie miasteczko, w którym toczy się akcja powieści, "Deszczowe ptaki" cechuje urok izolacji, ciszy i tajemniczości jednocześnie. Starannie napisana i dobrze wyważona powieść zniewala refleksyjnym, onirycznym tonem. Obiecujący debiut Clarissy Goenawan.

Dee Lestari, nagradzana piosenkarka i tekściarka, autorka serii "Supernova"

"Deszczowe ptaki" należą do najrzadszych debiutanckich powieści - dojrzałe, wciągające i fascynujące. Clarissa Goenawan bada tajemnice małomiasteczkowej Japonii, urzekając czytelników powściągliwą prozą, a następnie zniewalając subtelnym urokiem, i ziarnko po ziarnku obnażając tajemnice kryjące się za śmiercią młodej kobiety.

Barry Lancet, nagradzany autor powieści "Japantown"

Niesamowicie wzruszająca opowieść o utracie i wyobcowaniu.

Jake Arnott, autor bestsellerowej powieści "The Long Firm"

"Deszczowe ptaki" to powieść wciągająca bez reszty: zagubiłam się w mistrzowskiej interpretacji sennego japońskiego miasteczka w wykonaniu Goenawan.

Elisa Lodato, autorka powieści "An Unremarkable Bod

(...)
Więcej...
Wypożycz w krakowskiej bibliotece
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Clarissa Goenawan
Tłumacz:Ewa Kleszcz
oraz:Clarissa Goenawan
Wydawcy:Prószyński i Spółka - Prószyński Media (2018) Legimi (2018) NASBI (2018)
Serie wydawnicze:Duże Litery
ISBN:978-83-8123-364-4 978-83-8123-986-8 978-83-8123-998-1
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 7 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
KrakowCzyta.pl to portal, którego sercem jest olbrzymi katalog biblioteczny, zawierający setki tysięcy książek zgromadzonych w krakowskich bibliotekach miejskich. To miejsce promocji wydarzeń literackich i integracji społeczności skupionej wokół działań czytelniczych. Miejsce, w którym możemy szukać, rezerwować, recenzować, polecać i oceniać książki.

To społeczność ludzi, którzy kochają czytać i dyskutować o literaturze.
Zwycięzcą III edycji Nagrody Żółtej Ciżemki za książkę dla dzieci i młodzieży zostały Katarzyna Maziarz (tekst) i Małgorzata Zając (ilustracje). Książka „Trochębajki o Stanisławie Wyspiańskim” wydana przez Muzeum Narodowe w Krakowie, została wybrana spośród 108 tytułów zgłoszonych do konkursu. laureatki otrzymały statuetkę oraz nagrodę w wysokości 25 000 zł, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Krakowa. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagrody odbyło się 11 czerwca w Sali Fontany w Klubie Dziennikarzy „Pod Gruszką”. • Biblioteka Kraków za cel ustanowienia Nagrody Żółtej Ciżemki przyjęła uhonorowanie najp­iękn­iejs­zych­ i najbardziej wartościowych polskich wydawnictw adresowanych do młodszych czytelników. Poprzez tę inicjatywę wyróżniamy tych rodzimych autorów, ilustratorów, grafików, dzięki którym literatura może wciąż silnie oddziaływać na wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży, a przy tym przynosić im intelektualną, emocjonalną i estetyczną przyjemność z obcowania ze światem dobrej książki. • Do etapu finałowego, Kapituła w składzie: dr Stanisław Dziedzic, prof. dr hab. Alicja Baluch, Marcin Bruchnalski, Izabela Ronkiewicz-Brągiel, dr Anna Skoczek oraz dr hab. Katarzyna Wądolny-Tatar, nominowała pięć tytułów: • Marta Guśniowska, ilustracje Jaga Słowińska – Smacznego, proszę Wilka!, TASHKA, Warszawa 2018 • Cezary Harasimowicz, ilustracje Marta Kurczewska – Mirabelka, Wydawnictwo Zielona Sowa, Warszawa 2018 • Melania Kapelusz, ilustracje Ewa Poklewska-Koziełło – Przygody słowiańskich bogów, Egmont, Warszawa 2018 • Katarzyna Maziarz, ilustracje Małgorzata Zając – Trochębajki o Stanisławie Wyspiańskim, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2018 • Mariusz Wollny, ilustracje Zuza Wollny – Był sobie król… Poczet królów wybieranych, cz. 1, JAMA, Kraków 2018 • O LAUREATKACH: • Katarzyna Maziarz – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, oligofrenopedagog, edukator muzealny. Pracuje w Dziale Edukacji MNK, tworząc programy dla rodzin i najmłodszych zwiedzających. Miłośniczka Młodej Polski. „Trochębajki…” są jej debiutem książkowym. • Małgorzata Zając – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, ilustrator i grafik. W 2016 roku jej praca została doceniona w międzynarodowym konkursie Jasnowidze, zaś pierwsza książka, do której projektowała ilustracje, została wydana w Arabii Saudyjskiej. Prowadzi warsztaty z ilustracji książkowej dla dzieci i dorosłych. Jej świat wyobraźni tworzą wszelkiego rodzaju stworzenia, wyimaginowani przyjaciele. Twórczość Stanisława Wyspiańskiego, pełna roślin i duchów, jest jej szczególnie bliska. • Laudacja dr hab. Katarzyna Wądolny-Tatar, członka Kapituły Nagrody • Katarzyna Maziarz stworzyła prywatny gatunek literacki. „Trochębajki” to opowieści z pogranicza biografii i fantastyki. Obie te sfery warunkują się wzajemnie. Elementy fantastyczne zwalniają autorkę z konieczności precyzowania biografii. Biografia zaś nie posiada luk, jeśli w literaturze dla najmłodszych dopuszcza wyobraźnię. Życie i dzieło wybitnego artysty są opowiadane przez osoby, przedmioty i zjawiska, z którymi Stanisław Wyspiański miał styczność w poszczególnych latach i okresach. I tak moment narodzin i dzieciństwo relacjonuje siostra jego matki i późniejsza opiekunka małego Stasia – Joanna z Rogowskich Stankiewiczowa, młodość opisuje dziad proszalny, spokrewniony z Wyspiańskim, dojrzałość artysty – piec z bronowickiej chaty, pamiętający obecność autora Wesela na ceremonii zaślubin Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną. Wielogłos o Wyspiańskim współtworzą między innymi zaprzyjaźnieni z młodopolskim twórcą: malarz Józef Mehoffer, krytyk i kolekcjoner dzieł sztuki Feliks Jasieński. Ale swoje „trzy grosze” wtrąca też żona warszawskiego bankiera. Na uprzywilejowanej pozycji jest księżyc wydobywający także swoim światłem detale przestrzeni. Autorka Trochębajek… z zacięciem etnografa wyjaśnia pochodzenie i użyteczność dawnych przedmiotów, społecznych funkcji osób, etymologię nazw (np. ulicy Krupniczej). Czyni to w tekście głównym i komentarzach towarzyszących spisowi treści. • Literacka biografistyka dla najmłodszych zyskała barwny opis biegu życia wielkiego krakowianina i Polaka, który dotychczas rzadko brany był pod uwagę jako temat pisarstwa dla dzieci – może z uwagi na wszechstronność artysty, poziom jego sztuk, intensywne i krótkie życie…. W narracji Katarzyny Maziarz właśnie ów wielogłos odpowiada dynamice biografii – kolejni opowiadający dosłownie upominają się o głos, „wpychają się do kolejki”. W finale opowieści życie Wyspiańskiego zamienia się tylko w jego dzieło, duchową obecność wielkiego artysty wśród nas. • [Obraz]
foo