W stronę przyszłości

Tytuł oryginalny:
Erbe der Tuchvilla
Autor:
Anne Jacobs
Tłumacz:
Ewelina Twardoch-Raś
Wydawcy:
Legimi (2018)
NASBI (2018)
Prószyński i Spółka - Prószyński Media (2017-2018)
Wydane w seriach:
Duże Litery
Duże Litery (Prószyński i S-ka)
W CIENIU TAJEMNIC
W CIENIU TAJEMNIC - Anne Jacobs
ISBN:
978-83-8097-154-7, 978-83-8123-228-9
978-83-8123-713-0, 978-83-8123-728-4
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
4.0

Augsburg, rok 1923. Wojna dobiegła końca i po niezbyt sprzyjających dla bohaterów okolicznościach szczęście znów zaczyna gościć w posiadłości Melzerów. Do domu wraca wreszcie Paul Melzer i teraz to on przejmuje odpowiedzialność za losy rodzinnego przedsiębiorstwa. Wspólnie z Ernstem von Klippsteinem wprowadza nowe porządki i konieczne zmiany w fabryce. Dzięki temu Marie, młoda żona Paula, może w końcu poświęcić się swojemu powołaniu i otwiera salon mody. Jej śmiałe i oryginalne projekty budzą powszechny zachwyt i okazują się wielkim sukcesem. Atelier Marie szybko się rozwija. Podczas gdy firma prosperuje coraz lepiej, jej małżeństwo przeżywa kryzys. Zazdrość Paula i nieustające kłótnie zaostrzają sytuację na tyle, że Paul stawia żonie brzemienne w skutki ultimatum. Gdy Marie wyprowadza się z willi wraz z dwójką dzieci, wydaje się, że już nic nie zdoła powstrzymać rozpadu rodziny…Anne Jacobs, pod innym nazwiskiem, opublikowała kilka odnoszących sukcesy powieści historycznych i egzotycznych sag. Wraz z wydaniem "W cieniu tajemnic" spełniła swoje marzenie o napisaniu powieści, która ukazywałaby skomplikowaną sagę rodzinną na tle najnowszej historii Niemiec, i podbiła nią listy bestsellerów. Po udanej drugiej części trylogii "W labiryncie wspomnień", tomem trzecim "W stronę przyszłości" kończy swoją bestsellerową sagę rodzinną.Dostępne są również pozostałe tomy trylogii Anne Jacobs: "W cieniu tajemnic" oraz "W labiryncie wspomnień".

Augsburg, rok 1923. Wojna dobiegła końca i po niezbyt sprzyjających dla bohaterów okolicznościach szczęście znów zaczyna gościć w posiadłości Melzerów. Do domu wraca wreszcie Paul Melzer i teraz to on przejmuje odpowiedzialność za losy rodzinnego przedsiębiorstwa. Wspólnie z Ernstem von Klippsteinem wprowadza nowe porządki i konieczne zmiany w fabryce. Dzięki temu Marie, młoda żona Paula, może w końcu poświęcić się swojemu powołaniu i otwiera salon mody. Jej śmiałe i oryginalne projekty budzą powszechny zachwyt i okazują się wielkim sukcesem. Atelier Marie szybko się rozwija. Podczas gdy firma prosperuje coraz lepiej, jej małżeństwo przeżywa kryzys. Zazdrość Paula i nieustające kłótnie zaostrzają sytuację na tyle, że Paul stawia żonie brzemienne w skutki ultimatum. Gdy Marie wyprowadza się z willi wraz z dwójką dzieci, wydaje się, że już nic nie zdoła powstrzymać rozpadu rodziny…Anne Jacobs, pod innym nazwiskiem, opublikowała kilka odnoszących sukcesy powieści historycznych i egzotycznych sag. Wraz z wydaniem "W cieniu tajemnic" spełniła swoje marzenie o napisaniu powieści, która ukazywałaby skomplikowaną sagę rodzinną na tle najnowszej historii Niemiec, i podbiła nią listy bestsellerów. Po udanej drugiej części trylogii "W labiryncie wspomnień", tomem trzecim "W stronę przyszłości" kończy swoją bestsellerową sagę rodzinną.Dostępne są również pozostałe tomy trylogii Anne Jacobs: "W cieniu tajemnic" oraz "W labiryncie wspomnień".

Więcej...
Wypożycz w krakowskiej bibliotece
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje
  • Anne Jacobs - cykl "W cieniu tajemnic" • cz. I W CIENIU TAJEMNIC • cz. II W LABIRYNCIE WSPOMNIEŃ • cz. III W STRONĘ PRZYSZŁOŚCI • Jest to cykl wielowątkowych powieści obyczajowych z historycznym tłem, z akcją rozpoczynającą się jesienią 1913 roku a kończącą się zimą 1925 roku. • Akcja cyklu dzieje się w Niemczech, a bohaterami są członkowie bogatej, mieszczańskiej rodziny, właścicieli fabryki włókienniczej. • W cz. I, której akcja kończy się wiosną 1914 roku, poznajemy ową fabrykancką rodzinę Melzerów, najbogatszych mieszkańców Augsburga, do której "na służbę" zostaje przyjęta młodziutka Maria Hofgartner, urocza dziewczyna, która tak zafascynuje córkę właściciela, ku jego niezadowoleniu, że Kitty uczyni z Marii swą przyjaciółkę, a przy okazji odkryje talent malarski służącej. Ta przyjaźń stanie się kością niezgody wśród służby, a "oliwy do ognia doleje" młody panicz Paul, zakochując się w ślicznej dziewczynie i w konsekwencji czyniąc ją swoją żoną. Przy okazji zaczyna być odkrywane tajemnicze pochodzenie Marii, znane tylko głowie rodziny, a któreż to pochodzenie nierozerwalnie związane jest z rodziną augsburskich fabrykantów. • Wysunięcie na pierwszy plan tejże młodej, początkowo pomocy kuchennej, wychowanej w sierocińcu, czyni ją pierwszoplanową bohaterką wszystkich części i w zasadzie wokół niej skonstruowana jest fabuła, w tle której toczą się historyczne i społeczne wydarzenia. Wszak jest to czas przed, w czasie i po Wielkiej Wojnie 1914 - 1918, a także rządów ostatniego cesarza Niemiec. • Cz. II - to dalsze zawiłe losy bohaterów, to też wojenny czas, gdy młodzi mężczyźni z rodziny i służby powoływani są do wojska, a kobiety też muszą stanąć "na wojennym froncie", zakładając szpital. Maria natomiast pomaga teściowi w prowadzeniu interesów w upadającej fabryce. Ta część to szeroka panorama obyczajowo-historyczna walczących na różnych frontach Niemców. To też tragedia naszych bohaterów m.in. Paula, który w kilka dni po narodzinach swych dzieci / bliźnięta/ , wyjeżdża na front i zobaczy je dopiero po długich czterech latach. • I cz. III - wojna dobiegła końca, do domu wracają jej uczestnicy, choć nie wszyscy mogą cieszyć się tym szczęściem /np. mąż Kitty/. Maria może przekazać rodzinną fabrykę w ręce męża, a sama realizuje się jako projektantka mody. • Ale i też coś niedobrego zaczyna się dziać w małżeństwie Marii i Paula. Zbyt długie rozstanie, zazdrość Paula, powojenny kryzys w kraju, niechęć teściowej i odnalezienie zaginionych obrazów matki Marii, jak się okazuje dość niekonwencjonalnej malarki, a też i różnica w poglądach na wychowanie dzieci - powoduje kryzys i to dość brzemienny w skutkach. • Czy zostanie zażegnany? Czy grozi w ogóle wielki rozpad rodziny i to nie tylko małżeństwa tej dwójki? • Polecam tę wielowątkową sagę, której fabuła wiedzie drogą dorosłości, smutków i tragedii, ukazuje bezsens wojny i obraz czasów, kiedy ludzie zdani byli nieraz tylko na siebie. • Czyta się dobrze, choć mogą przerażać grube tomiska. Uważam jednak, że dla poznania historii tej rodziny, trzeba czytać sagę w kolejności ukazujących się części , gdyż fabuła stanowi całość, a wracając do pewnych wątków autorka ich nie wyjaśnia. • Cała opowieść warta uwagi.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
KrakowCzyta.pl to portal, którego sercem jest olbrzymi katalog biblioteczny, zawierający setki tysięcy książek zgromadzonych w krakowskich bibliotekach miejskich. To miejsce promocji wydarzeń literackich i integracji społeczności skupionej wokół działań czytelniczych. Miejsce, w którym możemy szukać, rezerwować, recenzować, polecać i oceniać książki.

To społeczność ludzi, którzy kochają czytać i dyskutować o literaturze.
Zwycięzcą III edycji Nagrody Żółtej Ciżemki za książkę dla dzieci i młodzieży zostały Katarzyna Maziarz (tekst) i Małgorzata Zając (ilustracje). Książka „Trochębajki o Stanisławie Wyspiańskim” wydana przez Muzeum Narodowe w Krakowie, została wybrana spośród 108 tytułów zgłoszonych do konkursu. laureatki otrzymały statuetkę oraz nagrodę w wysokości 25 000 zł, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Krakowa. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagrody odbyło się 11 czerwca w Sali Fontany w Klubie Dziennikarzy „Pod Gruszką”. • Biblioteka Kraków za cel ustanowienia Nagrody Żółtej Ciżemki przyjęła uhonorowanie najp­iękn­iejs­zych­ i najbardziej wartościowych polskich wydawnictw adresowanych do młodszych czytelników. Poprzez tę inicjatywę wyróżniamy tych rodzimych autorów, ilustratorów, grafików, dzięki którym literatura może wciąż silnie oddziaływać na wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży, a przy tym przynosić im intelektualną, emocjonalną i estetyczną przyjemność z obcowania ze światem dobrej książki. • Do etapu finałowego, Kapituła w składzie: dr Stanisław Dziedzic, prof. dr hab. Alicja Baluch, Marcin Bruchnalski, Izabela Ronkiewicz-Brągiel, dr Anna Skoczek oraz dr hab. Katarzyna Wądolny-Tatar, nominowała pięć tytułów: • Marta Guśniowska, ilustracje Jaga Słowińska – Smacznego, proszę Wilka!, TASHKA, Warszawa 2018 • Cezary Harasimowicz, ilustracje Marta Kurczewska – Mirabelka, Wydawnictwo Zielona Sowa, Warszawa 2018 • Melania Kapelusz, ilustracje Ewa Poklewska-Koziełło – Przygody słowiańskich bogów, Egmont, Warszawa 2018 • Katarzyna Maziarz, ilustracje Małgorzata Zając – Trochębajki o Stanisławie Wyspiańskim, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2018 • Mariusz Wollny, ilustracje Zuza Wollny – Był sobie król… Poczet królów wybieranych, cz. 1, JAMA, Kraków 2018 • O LAUREATKACH: • Katarzyna Maziarz – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, oligofrenopedagog, edukator muzealny. Pracuje w Dziale Edukacji MNK, tworząc programy dla rodzin i najmłodszych zwiedzających. Miłośniczka Młodej Polski. „Trochębajki…” są jej debiutem książkowym. • Małgorzata Zając – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, ilustrator i grafik. W 2016 roku jej praca została doceniona w międzynarodowym konkursie Jasnowidze, zaś pierwsza książka, do której projektowała ilustracje, została wydana w Arabii Saudyjskiej. Prowadzi warsztaty z ilustracji książkowej dla dzieci i dorosłych. Jej świat wyobraźni tworzą wszelkiego rodzaju stworzenia, wyimaginowani przyjaciele. Twórczość Stanisława Wyspiańskiego, pełna roślin i duchów, jest jej szczególnie bliska. • Laudacja dr hab. Katarzyna Wądolny-Tatar, członka Kapituły Nagrody • Katarzyna Maziarz stworzyła prywatny gatunek literacki. „Trochębajki” to opowieści z pogranicza biografii i fantastyki. Obie te sfery warunkują się wzajemnie. Elementy fantastyczne zwalniają autorkę z konieczności precyzowania biografii. Biografia zaś nie posiada luk, jeśli w literaturze dla najmłodszych dopuszcza wyobraźnię. Życie i dzieło wybitnego artysty są opowiadane przez osoby, przedmioty i zjawiska, z którymi Stanisław Wyspiański miał styczność w poszczególnych latach i okresach. I tak moment narodzin i dzieciństwo relacjonuje siostra jego matki i późniejsza opiekunka małego Stasia – Joanna z Rogowskich Stankiewiczowa, młodość opisuje dziad proszalny, spokrewniony z Wyspiańskim, dojrzałość artysty – piec z bronowickiej chaty, pamiętający obecność autora Wesela na ceremonii zaślubin Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną. Wielogłos o Wyspiańskim współtworzą między innymi zaprzyjaźnieni z młodopolskim twórcą: malarz Józef Mehoffer, krytyk i kolekcjoner dzieł sztuki Feliks Jasieński. Ale swoje „trzy grosze” wtrąca też żona warszawskiego bankiera. Na uprzywilejowanej pozycji jest księżyc wydobywający także swoim światłem detale przestrzeni. Autorka Trochębajek… z zacięciem etnografa wyjaśnia pochodzenie i użyteczność dawnych przedmiotów, społecznych funkcji osób, etymologię nazw (np. ulicy Krupniczej). Czyni to w tekście głównym i komentarzach towarzyszących spisowi treści. • Literacka biografistyka dla najmłodszych zyskała barwny opis biegu życia wielkiego krakowianina i Polaka, który dotychczas rzadko brany był pod uwagę jako temat pisarstwa dla dzieci – może z uwagi na wszechstronność artysty, poziom jego sztuk, intensywne i krótkie życie…. W narracji Katarzyny Maziarz właśnie ów wielogłos odpowiada dynamice biografii – kolejni opowiadający dosłownie upominają się o głos, „wpychają się do kolejki”. W finale opowieści życie Wyspiańskiego zamienia się tylko w jego dzieło, duchową obecność wielkiego artysty wśród nas. • [Obraz]
foo